Thursday, 3 January 2013

NO COUPLE BEFORE NIKAH


       Assalammualaikum,,harini aku nak buka cerita sal hati..hati apa ekk  ? ?.hahaha..bukan hati ayam, hati kambing, hati lembu, hati pari, tapi hati aku,,aku nak luah perasaan aku..sebelum tu nak tanya korang nih? ..korang pernah bercinta tak a.k.a berkapel? mesti korang jawab pernah and then tak pernah kan..tapi purata pernah kapel lebih banyak daripada tak pernah kan..jujur aku pun pernah..aku pernah rasa perasaan rindu,sayang,cinta..semua ada..tahun lepas aku pernah ada kapel..and then kitaorang break..pastu aku suka someone..then blablablablabla..malas nak cerita,.biar aku simpan dalam hati jer..hihihihi

   
        Mesti korang pelik kan..apasal aku buka pasal kapel pulak ni ?.hahaha...senanya aku nak bagi tau korang ni lah salah satu azam baru aku..aku nak tukar pendirian aku..nak tau tak apa bende? aku taknak bercinta dengan mana-mana lelaki pun..okay..aku ulang sekali lagi...aku TAKNAK berCINTA dengan mana-mana lelaki lagi..cukup aku pernah kapel dulu-dulu...aku nak berubah..berubah jadi yang lebih baik..eh,kenapa tiba-tiba yar? ,.hmm,.aku taknak kapel dah,coz aku hanya berCINTA dengan orang yang bakal jadi imam aku,jadi suami kepada bakal anak-anak aku nanti..aku taknak ,bakal suami aku terima seorang bakal isteri yang dah bagi perasaan dan rasa sayangnya kat seorang lelaki yang bukan muhrimnya..aku TAKNAK..aku nak jadi seorang isteri yang baik, solehah kepada bakal suami aku nanti..

                          

           * Yang kat atas ni ..paling penting ...cari bakal suami yang akan bawa gi JANNAH *


         Hmmm,salah satu sebab aku berubah camni pulak..okay,, korang yang muslim tu mesti ada gi ceramah agama kan..kadang-kadang ada satu slot ceramah tu, berkaitan hubungan kapel. gernti korang tahu hukum kapel kan..honestly,dulu aku ambik ringan je perkara ni..bagi aku kapel tu buat kita happy sebab kita rasa disayangi..tapi kini, bila aku fikir balik. tu semua cinta monyet..bila kita kapel..first bercinta memang bahagia, tapi semakin lama kita akan bosan. then break., aku pernah macam tu . sungguh aku menyesal dengan apa yang aku pernah buat,.bila bermain dengan cinta monyet, kita macam games.. bila boring kita main games, tetiba kita suka main games tu..main-main.,pastu lepas beberapa hari,kita mulai bosan ..kita tukar games  lain..macam tu lah cinta monyet..kita suka dengan someone then.,bila dah bosan ajak break ,,pastu cari orang lain..

         Bagi aku,kita dah sakitkan hati seseorang..itu lah yang aku rasa sekarang ni..sebab tu berpendirian macam ni..aku taknak pendirian aku berubah..biarla orang kata kita tak laku. or orang laki tak pandang kita..tak kesahh..kini,aku rasa lebih baekk berCINTA LEPAS KAHWIN..dapat barakah, dapat pahala ,elak dosa..aku taknak la jadi macam dulu-dulu..sekarang aku dah besar,dah tahu mana yang baik dan buruk..aku taknak tanggung dosa.. okay,macam sekarang aku dah tahu hukum kapel. .H A R A M ..kalau aku masih terus menerus nak kapel , kan aku buat dosa..tiap hari buat zina kecil ..aku taknak family aku masuk neraka disebabkan aku buat zina kecil ni..even orang kata 'zina kecil je la,takpe pun' tapi setiap perkara yang kecil kalau dikumpul akn jadi banyak..so bertambah lah dosa..kadang-kadang zina kecil ni boleh jadi zina besar kalau iman kita tak kuat..terlampau mengikut perasaan dalam hati ni..syaitan bila-bila masa boleh hasut kita untuk buat dosa.waima,kita kata kita seorang beriman, selalu solat..tapi kalau nama nya nafsu kadang-kadang kita pun tak dapat kawal..

        Oleh itu,korang still nak kapel ke?hmm,aku tak halang korang cuma, aku harap korang jaga batas korang..kalau kapel pun takpayah la nak berpegang tangan, main cubit, main sentuh,. cukup orang kata pandang kejap je. hihihi..kalau boleh bawa la hubungan korang tu sampai ke akad nikah..lebih baik..elak dosa..now,aku taknak kapel sebelum kahwin..malas nak buat dosa..buat pahala lebih baik'



         Lebih baik aku study bersungguh-sungguh,.SPM kena buat sampai straight A's,,insyaAllah..kalau pass,sambung belajar sampai degree..insyaAllah,dapat result gempak, cari kerja, bagi duit dengan mak ayah..kumpul duit untuk hantar mak ayah gi Mekah, tunaikan haji..insyaAllah .. ^_^ pastu baru fikir nak nikah..Hmmm,kalau boleh aku nak berusaha mencari bakal suami yang baik,yang dapat terima keburukan,kelemahan aku,dan kebaikan aku seadanya,pastu dapat bimbimg keluarga aku ke JANNAH..tapi kalau mak ayah aku jodohkan aku dengan someone pun, okay gak,.sebab jodoh yang mak ayah tentukan akan berpanjangan dan boleh bawa kebahagiaan coz dapat restu keluarga,insyaAllah kalau Allah izinkan...aku tak kesahh..kalau tak dapat jodoh kat dunia pun..di Syurga Allah dah sediakan..sesungguh nya Allah Maha Adil..

Now,say ''NO COUPLE  BEFORE  AKAD''



 Kalau boleh ikut cara ni.. insyaAllah.. jom COUPLE dengan ALLAH

                      


p/s : aku update macam ni, untuk satu peringatan gak untuk aku..hihihi

Wasalam . . .

DAKAP SARAWAK 2012

             Assalammualaikum..okay korang ada tengok tak tajuk kat atas tu...korang gerenti tertanya-tanya apa bende DAKAP tu yer..ni aku nak kasi tau makna Dakap tu..D- DEKAD A-AKADEMIK K-KECEMERLANGAN A-ANAK-ANAK P- POLIS = DEKAD AKADEMIK KECEMERLANGAN ANAK-ANAK POLIS....Kem ni untuk anak polis..aku salah seorang anak polis jugak,

             Apa-apa pun melalui program ni..yang diadakan pada 28/12/12 hingga 30/12/12..telah banyak mengajar aku..dari segi apa? dari segi mental aku, jiwa aku, semangat aku, kem ni memang terbaekk la.. dah lah pensyarah dari Universiti Pendidikan Sultan Idris yang telah kendalikan kitaorang...memang banyak yang aku telah belajar dari kem ni..

            Masa kat sana kitaorang diajar bagaimana nak adakan komunikasi yang berkesan,.alang-alang ni..aku nak kongsikan jugak la untuk pembaca belog aku nih..


Komunikasi Transaksional 
  
    Dipelopori oleh Dr. Eric Berne . Beliau berpendapat manusia mempunyai kebolehan untuk mengubah perangai dan tingkahlaku melalui komunikasi..

Fokus

    Hubungan antara manusia dan memperbaiki hubungan dengan orang lain



1)  EGO PARENT [P]

  • Individu bertindak seperti IbuBapa  atau seperti pihak-pihak berkuasa yang pernah ditemui dalam hidup seperti guru dan majikan
  • Menentukan had, menjaga tradisi, menjaga disiplin dan menghukum
  • Memberi nasihat , bimbingan, mengkritik, mengawal dan mendidik
  • Membuat peraturan dan undang-undang tentang hidup yang mana boleh, tidak boleh, baik buruk,yang wajib, harus dan sebagainya..
Contoh ayat [P] :

 Mama : Aiman!!,,pegi masuk tido..dah lambat dah ni.esok nak sekolah..dah la kamu ni susah nak 
dikejutkan

2)  EGO ADULT [A]

  • Komunikasi matang 
  • Membantu pemilhan terbaik dari fakta atau maklumat
  • Merancang langkah-langkah dalam proses membuat keputusan
  • Ego Dewasa menjadi orang tengah dalam menyelesaikan masalah konflik yang timbul di antara ego P dan ego C
Contoh ayat [A]

Mama : Aiman,anak mama..meh tido,.esok nak sekolah..aiman ni,dh la susah nak dikejut..tido yer,syg..


3) EGO CHILD [C]

Apa yang individu rasa dan lakukan semasa individu itu kanak-kanak dahulu.
  • Suka bermain,penyayang, bertenaga, mengikut
  • Kreatif, menentang atau memberontak, sopan, dan lain-lain
Contoh ayat [C]

Mama : Aiman,budak comel jom.gi tidur..kalau aiman tido awal..esok bila aiman balik sekolah mama bawak gi Mc.D..nak tak?jom tidur..*dukung aiman.


p/s: aku pun taktau betul ke tak dialog tu..tpi boleh kurang la..hehehe

     And then kat sana jugak kitaorang ada belajar pasal PERSONALITI MELALUI WARNA ...dan dari sini aku tahu kelemahan aku..dan aku cuba nak ubah sikap aku tu untuk jadi seorang yang berjaya..dan kejar cita-cita aku tu..even banyak kelemahan aku..

Jom Tengok :


EMAS :  ''PERATURAN''
  •  Boleh dipercayai
  • Keibubapaan
  • Bertanggungjawab
  • Ikut Peraturan
  • Adat resam
  • Tradisional
  • Sistematik

Hijau :  'FIKIRAN'

  • Berdasarkan teori
  • Ingin tahu
  • Kompleks
  • Falsafah
  • Panjang akal
  • Tenang
  • Sabar
  • Berpengetahuan luas

Jingga : ''KEBEBASAN''
  • Tidak suka peraturan
  • Adventures
  • Spontan
  • Gopoh tetapi bersemangat
  • Berani
  • Suka pertandingan
  • Suka aktiviti bahaya
  • Tetapi seronok
  • Berkemahiran

Biru : ''PERASAAN''

  • Romantis
  • Harmoni
  • Tulin
  • Kerjasama
  • Unik
  • Berseni
  • Empati
  • Setia

Melalui personaliti ni..aku dapat tahu macam diri aku sebenarnya..jujur aku memang lemah..tahun ni aku nak berubah jadi lebih baik..buangkan perasaan malu tu sikit,jika ingin berjaya..jujur,orang akan tengok aku jenis yang kuat,.tapi sebenarnya aku lemah..aku mudah nak nangis..aku mudah terasa..aku taknak dipandang lemah dimata orang lain lagi..aku nak berubah..siapa yang baca ni..korang saksi aku,okay.. peace ~



            ni video kitaorang..memang banyak kenangan kitaorang kat kem tu..aku takkan lupakan.. :')
     
Wasalam. . Bye  rindu korang sangat-sangat..

Wednesday, 26 December 2012

KIAMAT 2012 ???


          Assalammualaikum....lama ekk..aku dah tak menghupdate belog nih..bila aku hitung hari..rupa-rupa nya dah hampir 7 bulan aku tak update belog..giler lama tu..korang gerenti pelik..ke mana aku pergi dalam masa 7 bulan tu...hahaha...Aku tak gi mana-mana pun..akibat kemalasan,keletihan,kepenatan dan kestressan aku,memaksa aku menghilangkan diri dari dunia blogger..mana taknya..balik asrama terus nak rehat dalam bilik,atas katil tido..hehehe..takde masa nak online la...tengok,masa cuti sekolah ni pun aku takde masa.. 

       Seriusly,,dah berhabuk la belog aku ni..hehehe...relax la,.tengok-tengok kini aku dah menghupdatekan belog  yang aku sayang ni..okay,korang aku nak cerita sal apa yer? hmm...ow,baru aku ingat,,korang ingat tak pasal 21/12/2012 pasal orang kat serata dunia ni heboh pikir Kiamat akan berlaku haritu...gerenti korang tahukan..bila aku pikir balik..aku memang tak percaya kiamat akan berlaku haritu..sebab apa,memang la kiamat akan berlaku pada hari Jumaat..tetapi,cuba korang fikir,.bila berlaku nya kiamat,kita semua takkan tahu masa nya..kita takkan tahu macam mana bentuk rupa kiamat tersebut..Kalau korang tengok filem 2012 tu pun..kejadian kiamat kemungkinan tidak seperti tu..


                           

Cuba baca maklumat kat bawah ni :

Kalender Maya Kiamat 2012

Kaum Maya ialah sebuah puak yang hidup di zaman mesopotamia di Colombia. Kaum Maya mempunyai kehebatan di dalam kesenian, pembangunan, matematik dan astronomi. Salah satu bukti kehebatan mereka yang diketahui ramai ialah kalender mereka.

KALENDER PUAK MAYA

Puak Maya
Kalender puak Maya ialah satu kalender yang sangat panjang. Berbanding kalender biasa yang mempunyai 365 hari pada tahun biasa dan 366 hari pada tahun lompat, satu putaran lengkap Kalender Maya bersamaan dengan   23,040,000,000  hari atau   63,123,288  tahun.

Macam mana ia dikira ?

Sebutan di dalam Kalender Maya ;

Hari sebagai Kin
20 Kin menjadi Winal - 20 hari
18 Winal menjadi Tun - 360 hari (hampir setahun)
20 Tun menjadi K'atun - 20 tahun
20 K'atun menjadi B'ak'tun - 144,000 hari atau 394.26 tahun
20 B'ak'tun - Pictun. - 2,880,000 hari atau 7885 tahun.
#rujuk sumber rujukan

Puak Maya mula mengira kalender mereka semenjak mereka sedar mereka ialah ciptaan terakhir. Bagi mereka, manusia dicipta dalam 4 generasi. 3 generasi pertama telah dimusnahkan, dan tuhan(tuhan mereka) telah menciptakan mereka untuk generasi yang terakhir.

Saintis telah mengira kembali tarikh ciptaan terakhir generasi ke 3 dimusnahkan iaitu pada 11 Ogos 3114 S.M. (sebelum masihi, B.C.), dan ia juga permulaan tarikh baru dalam Kalender Maya iaitu 12.0.0.0.1 bersamaan dengan 1 Kin / 0 Winal / 0 Tun / 0 K'atun / 12 B'ak'tun.

Pada 21.12.2012, sistem Kalender Maya akan berubah kepada B'ak'tun yang seterusnya menjadi 13.0.0.0.0. # Dikatakan ini ialah fasa terakhir di dalam Kalender Maya, saya tiada maklumat tentang ini.

Manakala untuk 20 B'ak'tun berubah menjadi 1 Pictun iaitu 1.0.0.0.0.0 ialah pada tarikh 13 Oktober 4772.


 

KIAMAT TERJADI PADA 12 DESEMBER 2012 ?

Seperti yang saya sebutkan di atas, pertukaran ke B'ak'tun seterusnya ialah pada tarikh tersebut. 13.0.0.0.0 ialah penamat tarikh untuk generasi ke-4 dalam kepercayaan Puak Maya. 

Dikatakan pada tarikh inilah Planet X atau Planet Nibiru akan mengganggu sistem graviti Bumi berikutan sistem magnetic yang kuat daripada planet tersebut.
Kiamat ?
Tetapi, apa yang terjadi pada pertukaran B'ak'tun sebelum ini ? Iaitu yang paling terdekat 12.0.0.0.0 ? Kamu tahu apa yang terjadi ?

12.0.0.0.0 bersamaan dengan 11 Ogos 3114 S.M tiada apa pun perkara yang dasyat terjadi mahupun kelahiran bintang terkenal.
#rujuk sumber rujukan

Rasanya, mungkin ada saintis yang mabuk telah mereka-reka cerita, dan kemudian pihak media menggunakan kesempatan tersebut untuk mengaut keuntungan. 

p/s:copy&paste


        Korang fahamkan..kenapa perlu percaya dengan orang-orang yang tak beriman dengan Allah ni..Sampai sanggup bersedia nak lari dari kiamat..kenyataan nya..Kiamat kita lansung tak dapat lari dari nya..kita menyorok bawah tanah pun..kita takkan dapat lari dari Kiamat Allah..memang itu satu kenyataan ..Itu memang janji Allah..Kiamat memang akan berlaku..tetapi semua tu hanya Allah yang tahu bila..kita cuma di beritahu atau dicerita bila akan berlaku..selepas kejadian apa kiamat akan berlaku..tapi kita tak tahu bila..Oleh itu,kita perlu bersedia..bukan nya bersedia untuk lari dari Allah..Tapi bersedia berdepan dengan Allah..bersedia untuk diHisab oleh Allah..

         Cuba korang fikir.,korang dah bersedia ke,bertemu dengan Allah?..banyak ke amalan baik yang korang dah buat kat dunia yang sementara ni?Ingat tak korang dengan Allah masa ni?Jujur aku katakan..aku memang jahil pada suatu ketika dulu..namun kini,aku cuba untuk berubah,,aku berubah demi Allah..Korang taknak berubah ke?takkan nak jadi orang sama jer?KENAPA TAKNAK BERUBAH JADI ORANG BAIK KE?korang nak mati dalam IMAN atau mati dalam kejahilan diri tanpa isi dada dengan ilmu Akhirat..yang boleh bantu kita kat Akhirat kelak.

 #Aku harap korang renung-renungkan apa yang aku cuba katakan ni..ambil iktibar,pengajaran..dan cubalah untuk berubah.. ^_^


Ni ada salah satu info yang aku dapat dan nak kongsi dengan korang..dan satu peringatan juga untuk diri aku sendiri :

Tanda-tanda besar hari kiamat menurut AGAMA ISLAM

Tanda-tanda Kiamat menurut agama Islam merupakan suatu petunjuk atau isyarat yang sudah hampirnya Hari Kiamat. Bermula dengan tanda-tanda kecil dan kemudian disusuli dengan tanda-tanda besar.

Tanda-tanda besar

  • Hijaunya bumi arafah.
  • Lahirnya ramai anak anak zina dari perkahwinan tidak sah @perceraian tidak diluluskan mahkamah.
  • Keluar sejenis binatang dari perut bumi yang digelar Dabbatul Ardhi.(Komputer?)
  • Keluar asap tebal dibumi hijaz.(Perang iraq-kuwait 1990)
  • Munculnya nabi palsu yang ke 40.(sekarang sudah 38 orang)
  • Diangkat al-Quran dan Ilmu addin dari manusia.( pertamanya ilmu faraid)
  • Berlaku perang besar dikawasan kaukasus ( israel-turki-eropah-russia)
  • Runtuhnya Ka’abah diserang oleh orang habshah (sudan-etophia-eriteria.  )laut merah kering.
  • 3 kali gempa bumi, (bom nuklear) sekali di timur (Korea utara), sekali di barat(USA), ketiga di Semenanjung Arab.(oleh tentera New World Order)
  • Keluarnya suku Yakjuj dan Makjuj.(Gog & Magog) memakan mayat mayat perang.
  • Bermulalah kekuasaan Dajjal.
  • Munculnya Imam Mahdi.
  • Turunnya Nabi Isa a.s.dan azannya mematikan yakjuj makjuj.
  • Matahari terbit dari ufuk barat.
  • Terdengar tiupan sangkakala pertama

P/S :  Tanda-tanda kecil banyak sangat dah berlaku pun . ? Jadi….tepuk dada tanya selera …Renung-renungkan..



*apa yang aku tulis untuk peringatan untuk diri sendiri dan sesiapa yang baca belog aku ni..maaf kalau ada yang terasa.. 

Wasalam..

Saturday, 4 February 2012

KELEBIHAN DAN FADHILAT MENYAMBUT MAULIDUR RASUL S.A.W.


Assalammualaikum...


Salam Maulidur Rasul kepada Umat Islam..Sempena hari yang mulia ni,.saya nak kongsi sikit tentang KELEBIHAN DAN FADHILAT MENYAMBUT MAULIDUR RASUL ni... Hope korang mengambil iktibar .. :) :]


Marilah kita lihat apa kata ulama ulama silam mengenai Sambutan Maulidur Rasul 
FAEDAH MAULID
Telah berkata Ibnul Jauzi bahwa satu daripada perkara-perkara yang telah mujarrab (yaitu telah dicoba dan didapati benar) ialah bahwa meraikan atau merayakan Maulid Nabi s.a.w. itu akan mendatangkan keamanan yang penuh pada sepanjang-panjang tahun itu di tempat yang diadakan keramaian Maulid itu.
Sanya seorang raja yang bernama Abu Sa'id AI Mudzaffar telah mempunyai sebuah kota bernama Irbil yang jauhnya dua batu daripada bandar AI Musul, adalah seorang raja yang bijaksana, berani, gagah, pintar, alim dan adil, la telah berlebih-lebihan pada tentang meraikan dan merayakan Maulid Nabi s.a.w. dan telah mengeluarkan belanja tiap-tiap tahun untuk yang demikian itu sebanyak 300,000 dinar. Dan perbuatannya itu telah dipersetujui oleh ulama'-ulama' dan orang-orang saleh keseluruhannya.
Dan di dalam setengah-tengah perayaan Maulid yang diadakan oleh raja itu maka setengah-setengah orang telah menghitung di dalam jamuannya ada 5.000 ekor kambing panggang dan 10.000 ekor ayam dan 100.000 mangkok dan 300.000 pinggan besar yang mengandungi gula-gula dan manisan-manisan yang berbagai rupa dan rasa.
Dan pula ia telah menyediakan percuma satu rumah besar untuk sesiapa saja yang datang daripada mana-mana pihak dan arah yang tidak mempunyai tempat tinggal. Dan raja itu telah membelanjakan wang untuk rumah itu tiap-tiap tahun 100.000 dinar, padahal baju raja itu sendiri hanya daripada kain kapas yang keras dan pula tidak lebih daripada lima helai. Isterinya pernah menegurnya tentang hal pakaiannya itu, tetapi ia pernah menjawab: "Aku memakai pakaian-pakaian yang demikian itu lebih baik daripada aku memakai pakaian-pakaian yang mahal dengan tidak mengambil berat terhadap orang faqir dan miskin."
PERMULAAN PERAYAAN MAULID
Kata Syeikh As Sakhawi bahwa perayaan Maulid itu mula-mula telah terjadi selepas kurun yang ketiga. Kemudian maka berkekalanlah orang-orang Islam di lain-lain negeri dan bandar yang besar meraikan Maulid itu. Dan mereka telah bersedekah pada malamnya dengan berbagai-bagai sedekah dan mengambil berat tentang membaca Maulid s.a.w. yang mulia itu dan telah nyatalah daripada berkatnya itu bahwa mereka telah mendapat kelebihan-kelebihan yang banyak.
HUKUM MERAYAKAN MAULID
Di dalam fatwa-fatwa Al Hafiz As Sayuti rahimah Ullah, di dalam bab "walimah" (memberi jamuan) bahwa ia telah ditanya tentang merayakan Maulid Nabi s.a.w. di dalam bulan Rabi'ul Awwal, apa hukumnya daripada syara'? Dan adakah didapati pahala oleh orang yang melakukannya atau tidak? Dijawab oleh As Sayuti, "Pada pendapatku bahwa cara merayakan Maulid Nabi s.a.w. itu ialah orang-orang berkumpul beramai-ramai dan membaca sedikit daripada ayat Quran dan menceritakan kisah-kisah berkenaan Maulid s.a.w. perkara-perkara yang luar biasa (mu'jizat) yang terjadi pada masa Nabi s.a.w dizahirkan dan kemudian mengeluarkan makanan untuk dimakan oleh orang ramai tadi dan selepas itu mereka pun bersurailah dengan tidak mengerjakan apa-apa lain daripada yang tersebut itu."
BID'AH HASANAH
Sanya perbuatan-perbuatan sebagaimana yang tersebut itu ialah Bid’ah Hasanah yang dibalas dengan pahala bagi orang-orang yang membuatnya karena di dalam perbuatan-perbuatan yang tersebut itu ada erti membesarkan nilai Nabi kita Muhammad s.a.w. dan menzahirkan kesukaan dan kegembiraan terhadap kezahirannya yang mulia.
Demikianlah yang telah di sebutkan oleh guru-guru kami muga-muga Alah Ta'ala mencurahkan rahmatNya ke atas mereka.
Telah berkata Imam Abu Syamah, guru Syeikh An Nawawi, "Satu daripada perkara-perkara yang dicipta dan diadakan pada zaman kita ialah perkara yang dilakukan tiap-tiap tahun pada hari asalnya yang dizahirkan Nabi s.a.w. (yaitu dua belas Rabi'ul Awwal) seperti bersedekah dan mengerjakan lain-lain kebajikan dan menyatakan kesukaan serta menghiaskan diri dan tempat kediaman karena yang demikian itu selain daripada membuat baik kepada orang-orang faqir, maka ia juga menandakan cinta kepada Nabi s.a.w. dan membesarkan dia di dalam hati orang yang menjalankan perayaan Maulid itu, sebagai syukur kepada Allah Ta'ala karena la telah mengutus Rasulullah sebagai satu rahmat kepada manusia sekalian.
MEMBESARKAN NABI S.A.W.
Telah berkata guru bagi guru kami Sidi Ahmad bin Zaini Dahlan rahima Ullah, "Telah menjadi adat bagi orang bahwa apabila mereka mendengar orang yang membaca Maulid itu menyebut pada arah: "Nabi s.a.w. dizahirkanlah daripada ibunya", maka mereka pun bangun berdiri sebagai memuliakan dan membesarkan dia s.a.w., maka bangun berdiri itu memanglah baik, karena yang demikian itu ada pengertian membesarkan Nabi s.a.w. Sesungguhnya banyak ulama' yang menjadi ikutan oleh orang ramai telah membuat seperti itu."
Kata AI Halbi di dalam kitabnya ‘As Sirah’: "Sesungguhnya telah diceritakan oleh setengah-setengah ulama' bahwa pada suatu masa di zaman Imam As Subki, ramai ulama' telah berkumpul di sisinya, lalu salah se daripada mereka telah melagu-lagukan satu nasyid (yaitu syair penggalak) dikarang oleh As Sarsari untuk memuji-muji Nabi s.a.w., maka pada ketika itu bangunlah Imam As Subki beserta semua mereka yang ada di majlis termasuk qadhi-qadhi dan orang-orang besar, lalu terjadilah mesra yang besar di dalam majlis itu. Sanya, merayakan Maulid Nabi s.a.w. dengan orang-orang berkumpul ramai untuknya ialah satu perkara yang baik (mustahsan).
HADITS NABI S.A.W.
Telah di riwayatkan satu hadith Nabi s.a.w. seperti berikut:
Artinya: "Barangsiapa membesarkan hari kezahiranku niscaya aku akan men- jadi penolongnya pada hari kiamat dan barangsiapa membelanjakan satu dirham untuk Maulidku maka seolah-olah ia membelanjakan emas sebanyak sebuah gunung untuk agama Allah."
Dan telah berkata Saiyidina Abu Bakar As Siddiq radhi Allahu 'anhu: "Barangsiapa membesarkan Maulid Nabi s.a.w. maka sesungguhnya ia akan menjadi temanku di dalam Surga."
Dan telah berkata Saiyidina Umar radhi Allahu 'anhu: "'Barangsiapa membesarkan Maulid Nabi s.a.w. maka sesungguhnya ia menghidupkan agama Islam."
Dan telah berkata pula Saiyidina Utsman radhi Allahu 'anhu: "Barang- siapa mengeluarkan satu dirham untuk membaca Maulid Rasulullah s.a.w. maka seolah-olah ia mati syahid didalam peperangan Badar dan Hunain."
Dan telah berkata Saiyidina Ali karamallahu wajhahu: "Barangsiapa membesarkan Maulid Nabi s.a.w. maka ia tidak akan keluar daripada dunia melainkan keadaannya di dalam iman."
Dan telah berkata Imam Syafi'i rahimah Ullah: "Barangsiapa mengum- pulkan orang-orang Islam untuk menyambut Maulid Nabi s.a.w. dengan membaca Maulid itu dan mengadakan syarahan-syarahan berkenaannya serta menyediakan makanan bagi mereka dan membuat lain-lain kebajikan, niscaya Allah Ta'ala akan membangkitkan mereka di hari kiamat bersama dengan wali-wali, orang-orang yang mati syahid dan orang-orang yang saleh dan ia akan berada di dalam Surga yang penuh dengan ni'mat."
PERKATAAN-PERKATAAN AULIA'
Telah berkata Al Hasan AI Basri, (muga-muga Allah Ta'ala memuliakan rohnya): "Aku ingin kalaulah aku mempunyai emas sebanyak gunung Uhud, niscaya aku akan membelanjakannya untuk membaca Maulid Rasulullah s. a. w."
Dan telah berkata AI Junaid AI Baghdadi rahimah Ullah: "Barangsiapa hadir pada majlis Maulid Nabi s.a.w. dan membesarkan keadaan majlis itu maka sesungguhnya ia telah menang dengan iman."
Dan telah berkata Ma'ruf Al Kukhi (muga-muga Allah memuliakan rohnya): "Barangsiapa menyediakan makanan untuk membaca Maulid Rasulullah s.a.w. dan
mengumpulkan orang-orang Islam serta menyalakan lampu dan memakai pakaian-pakaian yang baru den berwangi-wangi serta bercantek dengan tujuan membesarkan Maulidnya s.a.w. maka Allah Ta'ala akan ngumpulkan dia di padang Mahsyar di hari kiamat kelak bersama dengan kelompok-kelompok yang pertama di antara Nabi-nabi dan ia akan mendapat setinggi-tinggi tempat di dalam Surga."
Dan telah berkata As Sirri As Saqati: "Barangsiapa pergi ke tempat yang ada dibaca di situ Maulid Nabi s.a.w. maka sesungguhnya ia diberi satu daripada kebun-kebun Surga karena ia pergi ke tempat itu tidak lain karena cinta kepada Rasulullah s.a.w."
Dan telah bersabda Rasulullah s.a.w.
Artinya: "Barangsiapa cintakan aku niscaya ia akan berada bersamaku di Surga."
Sedia maklum bahwa menyambut Maulid Nabi s.a.w. dengan cara- cara yang telah tersebut dahulu itu nyatalah berarti kita cinta kepadanya.
Dan telah berkata Sultan Wali-wali ('Arifin), Jalaluddin As Suyuti rahimah Ullah: "Barangsiapa orang Islam yang dibacakan di dalam rumahnya Maulid Nabi s.a.w. niscaya Allah Ta'ala akan menghilangkan den menjauhkan kemarau dan kecelakaan, balak, penderitaan, kebencian, hasad, kejahatan dengki terhadap ahli-ahli rumah itu dan apabila ia mati maka Allah Ta'ala akan memudahkan dia menjawab akan soalan-soalan Munkar dan Nakir dan akan mendapat tempat bersama orang-orang yang benar disisi Tuhan yang Maha Kuasa lagi Maha Besar kerajaanNya."
Dan ia berkata lagi: "Tiada sebuah rumah atau masjid atau tempat dibaca di dalamnya akan Maulid Nabi s.a.w. melainkan Malaikat-malaikat melindungkan ahli-ahli tempat itu dan Allah Ta'ala akan melimpahkan rahmatNya kepada mereka dan Malaikat-malaikat yang berpangkat besar seperti dan Jibrl dan Mikail, Israfil, Quryail, Ainail dan lain-lainnya mendoakan kebaikan sesiapa yang menganjurkan dan menyebabkan adanya majlis bacaan Nabi s.a.w."
Demikianlah dinyatakan oleh guru kami daripada kitab ‘Wasail’.
MURAH REZEKI
Barangsiapa membaca Maulid Rasulullah s.a.w. pada wang perak di dan kemudian ia mencampurkan wang itu dengan wang-wangnya yang lain, niscaya tuan punya wang itu akan mendapat berkat dan tidak akan menjadi papa dan tangannya tidak akan kosong dengan berkat Maulid Rasulullah s.a.w.
Dan telah berkata Imam Al Yafi'i, "Barangsiapa mengumpulkan orang- orang Islam untuk sesuatu majlis membaca Maulid Nabi s.a.w. dan menyediakan makanan dan
mengadakan tempat baginya dan mengerjakan lain-lain kebajikan maka Allah Ta'ala akan membangkitkan dia pada hari Kiamat bersama-sama dengan Wali-wali dan orang-orang yang saleh dan orang-orang yang mati syahid dan ia akan berada di dalam Surga Na'im."
LAGI KELEBIHAN MAULID
Telah dihikayatkan bahwa pada zaman Amirul mu'minin Harun Ar Rasyid bahwa ada seorang muda di dalam bandar Basrah yang terlalu pemboros dan buruk perangai dan ahli-ahli negeri itu telah memandang kepadanya dengan pandangan yang hina dengan sebab perbuatan dan perangainya yang buruk itu. Tetapi pemuda ini, apabila sampai bulan Rabiul Awwal maka ia telah membasuh pakaian-pakaiannya dan berwangi-wangi serta berhias dan mengadakan jamuan dan pula ia telah meminta dibacakan kisah Maulid Nabi s.a.w. di dalam jamuan itu, maka ia tetaplah mengerjakan seperti itu tiap-tiap tahun selama beberapa tahun.
Kemudian apabila ia mati maka penduduk-penduduk negeri itu telah mendengar suatu teriakan berkata: "Datanglah wahai ahli Basrah dan saksikanlah jenazah seorang Wali Allah Ta'ala karena dia itu mulia di sisi Allah."
Maka orang-orang Basrah pun datanglah kepada jenazahnya dan mengebumikannya, kemudian mereka telah melihatnya didalam mimpi bahwa ia sedang bersiar-siar dengan pakaian dan perhiasan ahli Surga, yaitu ‘sondosen wastabraq’, lalu ia telah ditanya, "Sebab apa engkau telah menerima kelebihan besar ini?" Jawab pemuda itu: "Sebab aku membesarkan Maulid Nabi s.a.w."
SATU LAGI HIKAYAT.
Telah dihikayatkan juga bahwa pada zaman Khalifah Abdul Malik bin Maruan bahwa ada seorang muda yang elok parasnya di dalam negeri Syam dan ia suka bermain dengan menunggang kuda. Maka pada satu hari ia telah menunggang kudanya dengan laju melalui hadapan pintu Gedung Khalifah itu tiba-tiba terlanggarlah dengan salah seorang anak baginda yang kebetulan ada di situ, lalu anak baginda itu pun mati.
Maka berita itu telah sampailah dengan segera kepada Khalifah dan Khalifah pun memerintahkan supaya pemuda itu dibawa menghadapnya. Apabila pemuda itu telah hampir kepada Khalifah maka teringatlah pada hatinya hendak bernazar bahwa sekiranya Allah Ta'ala melepaskan dia daripada angkara itu maka ia akan mengadakan jamuan yang besar dan ia akan meminta dibacakan Maulid Nabi s.a.w. di dalam majlis jamuan itu.
Apabila pemuda itu sampai di hadapan Khalifah dan Khalifah memandang kepadanya, tiba-tiba baginda telah tertawa, padahal baru sebentar tadi baginda telah berasa terlalu murka, lalu baginda bertanya kepada pemuda itu: "Adakah engkau pandai ilmu sihir?" Jawab pemuda itu, "Demi Allah tidak sekali-kali hai Amirul mu'minin." Berkata baginda: "Baiklah aku ampunkan engkau, tetapi katakanlah kepada aku apakah rahasia engkau?" Jawab pemuda itu: "Aku telah berkata di dalam hatiku, sekiranya Allah melepaskan aku daripada angkara yang sangat berat ini, aku akan mengadakan satu jamuan bagi Maulid Nabi s.a.w."
Baginda berkata: "Tadi aku sudah ampunkan engkau dan sekarang ambillah pula seribu dinar untuk perbelanjaan Maulid Nabi s.a.w. itu dan engkau sekarang terlepaslah daripada sebarang balasan bagi membunuh anakku itu."
Maka pemuda itu pun keluarlah dan telah selamat daripada balasan bunuh dan telah menerima pula seribu dinar ialah dengan berkat Maulid Nabi s.a.w.
MENGAMBIL BERAT
Sayugialah semua orang-orang Islam mengambil berat dan gemar membaca Maulid Penghulu Besar kita keturunan Adnan itu, karena dengan sebabnya telah dijadikan sekalian arwah dan benda-benda, dari itu memang sesuai dibelanjakan harta benda untuk mengingatkannya dan membesarkannya. Muga-muga Allah Ta'ala menjadikan kita sekalian gemar dan suka membaca Maulid Nabi kita yang mulia itu dengan berkekalan dan membelanjakan uang baginya pada masa-masa dan hari-hari yang tertentu. Amin !


 (Sumber: Kitab Hembusan Kasturi oleh Muhammad bin Abdullah As Suhaimi)


SHout